بسم الله الرّحمن الرّحیم
«...إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ.»
همانا خداوند به آنچه انجام مىدهید آگاه است.
سورۀ بقره - آیۀ237
پیام های آیه:
همین که انسان بداند خداوند بر رفتار و کردارش با خبر است، باعث می شود که یک تجدید نظری در کارهایش انجام بدهد که این امر، موجب رشد و سعادت او می شود.
سد سرخ کوه
جاسک - هرمزگان
اجرای برنامه در اسفند1395
روستای سرخ کوه، در غرب بندرجاسک واقع شده است که در فاصلۀ 2کیلومتری آن، یک بند و یا سد وجود دارد. به کمک و راهنمایی یکی از از اهالی مهمان نواز روستا، دریاچۀ سد را پیدا کرده و ساعتی را در کنارش سپری کرده و از مناظرش عکاسی کردم. در این گزارش، تصاویری از طبیعت این منطقه را ارائه می کنم که تا کنون کسی ندیده است. تقارن چشم انداز دریاچۀ سد و کوه های مریخی و متفاوت، از جالب ترین مناظری می باشد که کمتر دیده شده است.
تصاویر طبیعت این روستا را به ساکنین دوست داشتنی و مهمان نواز روستای سرخ کوه جاسک، تقدیم می کنم.
موقعیت روستای سرخ کوه بر روی نقشه
چندین نمای متفاوت از کوه های مینیاتوری پیرامون روستای سرخکوه
لطفاً جهت بازدید از سایر سفرنامه های من در جاسک، اینجا را کلیک کنید.
لطفاً جهت بازدید از سایر سفرنامه های من در استان هرمزگان، اینجا را کلیک کنید.
لطفاً جهت بازدید از سایر سفرنامه های من در ایران، اینجا را کلیک کنید.
و اما در پایان...
فرمول اصلی آفرینش جهان، فرمول تضاد است و دنیا جز مجموعه ای از اضداد نیست. هستی و نیستی، حیات و موت، بقا و فنا، سلامتی و بیماری، پیری و جوانی و بالأخره خوشبختی و بدبختی در این جهان توأم و همراهند. سعدی می گوید:
گنج و مار و گل و خار و غم و شادی بِهَمند
مولوی نیز می گوید:
رنج، گنج آمد که رحمت ها در اوست مغز تازه شد، چو بِخراشید پوست
ای برادر موضع تاریک و سرد صبر کردن بر غم و سستی و درد
آن بهاران مضمر است اندر خزان در بهار است آن خزان، مگریز از آن
همرَه غم باش و با وحشت بساز می طلب در مرگ خود عمر دراز
تغییر پذیری، مادۀ جهان و پدید آمدن تکامل، ناشی از تضاد است. اگر تضاد و دوگانگی نمی بود، هرگز تنوع و تکامل رخ نمی داد و عالَم هر لحظه، نقشی تازه بازی نمی کرد و نقش های جدیدی بر صفحۀ گیتی آشکار نمی شد.
عدل الهی - شهید آیت الله مطهری
فرازی از دعای جوشَن کبیر که خداوند را معرّفی و توصیف می نماید: (کتاب مفاتیحُ الجِنان)
«یا مَن لا تَبلُغُ الخَلائِقُ شُکرَه»: ای خدایی که هیچ یک از بندگانت، توان ادا کردن حق شکر و سپاس گزاریت را ندارند.
«یا رؤوفُ یا عَطوف»: ای خدایی که مهرورز و با عطفه ای.
فرازی از کتاب صَحیفۀ سجّادیّه که مناجات امام سجّاد(علیه السّلام) با خداوند می باشد:
«ألّلهُمّ اجعَلنی أصولُ بِکَ عِندَ الضَّرورَة، وَ أسئَلُکَ عِندَ الحاجَةِ، وَ أتَضَرَّعُ إلَیکَ عِندَ المَسکَنَةِ، وَ لا تَفتِنّی بِالإستِعانَةِ بِغَیرِکَ إذا اضطُرِرتُ، وَ لا بِالخُضوعِ لِسُؤالِ غَیرِکَ إذا افتَقَرتُ، وَ لا بِالتَّضَرُّعِ إلَی مَن دونَکَ إذا رَهِبتُ، فأستَحِقَّ بِذَلِکَ خِذلانَکَ وَ مَنعَکَ وَ إعراضَکَ، یا أرحَمَ الرّاحِمین».
خدایا، چنان کن که در سختی ها و گرفتاری ها، به پناه تو درآیم؛ و هنگام نیاز، از تو حاجت بخواهم و از تو طلب کمک کنم؛ و در هنگام بیچارگی، سوی تو آیم، مبادا آن که در فروماندگی و نیاز، از غیر تو یاری جویم و از غیر تو کمک بخواهم و هنگام ترس، به غیر از تو پناه برم که اگر چنین کنم، مستحق آن می شوم که مرا به حال خود رها کنی. ای مهربان تر از مهربانان.
"به امید ظهور یگانه مُنجی عالَم"
تا خانۀ تو هست، چرا دَر به در شدن کم لطفی است، سائل دست دگر شدن
پروانه وقف کرده پرش را به پای شمع پس راضیم به حالت بی بال و پر شدن
ما را خریده ای، خودمانیم واقعاً کاری نکرده ایم به جز درد سر شدن
این دیده تاب دیدن خورشید را نداشت شد قسمتم گدا و غلام قمر شدن
جا مانده ام از شما و فقط گریه می کنم بر طالعم نوشته شده خون جگر شدن