بسم الله الرّحمن الرّحیم
«...وَما تُنْفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ وَمَا تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَآءَ وَجْهِ اللَّهِ وَمَا تُنْفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ.»
آن چه را از اموال نیکو انفاق مى کنید، به سود خودتان است و خداوند به آن ها نیازی ندارد؛ جز براى رضاى خدا، انفاق نکنید بدانید آن چه که از اموال نیکو انفاق مى کنید، پاداش آن به طور کامل به شما بازگردانده مى شود و در این مورد، به شما ستمی نخواهد شد.
سورۀ بقره - آیۀ272
نکاتی اجمالی در مورد آیه:
انفاق شما در صورتى سود بخش است که به خاطر خدا انجام گیرد. اما در ضمن این نکته را هم نباید فراموش کرد که گمان نکنید از انفاق خود سود مختصرى مى برید، بلکه خداوند تمام آن چه را که انفاق مى کنید، به طور کامل به شما باز مى گرداند، آن هم در روزى که شدیداً به آن نیازمندید. بنابراین در انفاق هاى خود کاملاً دست و دل باز باشید.
"اثر انفاق در زندگی انفاق کنندگان"
این آیه در صدد بیان این حقیقت است که نتیجۀ انفاق کردن، به خود شخص بر می گردد و به این وسیله انفاق کنندگان را به این عمل انسانى تشویق مى نماید. مسلماً انسان، هنگامى که بداند نتیجۀ کار او، به خود او باز مى گردد، بیشتر به آن کار علاقه مند خواهد شد.
ممکن است در ابتدا چنین به نظر برسد که منظور از بازگشت منافع انفاق به انفاق کننده، همان پاداش و نتایج اخروى آن باشد. البته این معنى صحیح است، ولى نباید تصور کرد که سود انفاق، تنها جنبه اخروى دارد، بلکه از نظر این دنیا نیز برای انفاق کنندگان و خیّرین سودمند است؛ هم از جنبه "معنوی" و هم از جنبۀ "مادی".
از نظر معنوى، روحِ گذشت و بخشش و فداکارى و نوع دوستى و برادرى را در انفاق کننده، پرورش مى دهد و در حقیقت وسیلۀ مؤثرى براى تکامل روحى و پرورش شخصیت اوست.
از نظر مادّى نیز وجود «افراد محروم و بینوا» در یک اجتماع، موجب انفجارهاى خطرناک مى گردد، همان انفجارهائى که گاهى تمام ثروت ها را مى بلعد و نابود مى سازد. انفاق و بخشش، فاصلۀ طبقاتى را کم مى کند، و خطراتى را که از این رهگذر، متوجه افراد اجتماع مى شود، از میان مى برد. انفاق و بخشش، آتش خشم و شعله هاى سوزان طبقات محروم را فرو مى نشاند و روح انتقام و کینه توزى را از آنها مى ستاند.
پیام های آیه:
فایده انفاق به خودتان باز مى گردد و روح سخاوت را در شما زنده مى كند. با انفاق از پیدایش اختلافات طبقاتى و انفجارهاى اجتماعى جلوگیرى شده و در جامعه، ایجاد محبّت مى گردد. انفاق مایه محرومیّت شما نیست، بلكه سبب مصونیّت شماست. «فلانفسكم»
جز براى خداوند انفاق نكنید، زیرا تمام فوائد و آثار دنیا، دیر یا زود از میان مى رود، ولى اگر انفاق براى خدا باشد، تا ابد از بركات آن بهره مند خواهید بود. «الا ابتغاء وجه اللّه»
مال ودارایى خیر است. «ما تنفقوا من خیر»
در انفاق دست و دل باز باشید. زیرا آن چه انفاق مى كنید، بدون كم و كاست بازخواهید گرفت. «یوفّ الیكم»
بهره گیرى در قیامت، زمانى است كه هدف از انفاق، تنها رضاى خدا باشد. «الاّ ابتغاء وجه اللّه... یوفّ الیكم
سد شیخ حسن جوری
روستای فرومد - میامی - استان سمنان
اجرای برنامه در فروردین1395
روستای تاریخی فرومد که فاصلۀ آن تا جادۀ ابریشم، چندان زیاد نبوده است، روزگاری مهد علم و فرهنگ شده و شخصیت هایی را به جهان اسلام معرفی نمود. وجود بناهای تاریخی، از جمله مسجد جامع با شکوه و نیز قبور تاریخی اش، حکایت از این موضوع می کند. در فاصلۀ 5کیلومتری این روستا، به تازگی یک سد خاکی ساخته شده است که حالا در فصل بهار، جزئی از تفریحات اهالی روستا شده است. نام این سد خاکی، سد شیخ حسن جوری می باشد. بیشترین حجم آب در این سد، در اردیبهشت ماه می باشد. من که در نیمۀ فروردین ماه، پا به این منطقه گذاشته ام، خدا رو شکر این سد آن قدر آب دارد که برای عکاسی مناسب باشد.
روستای فرومد در 100کیلومتری شرق شهر میامی و در نزدیک مرز دو استان سمنان و خراسان رضوی واقع شده است.
موقعیت سد شیخ حسن جوری بر روی نقشه
لطفاً برای مشاهدۀ سایر سفرنامه های من در استان سمنان، اینجا را کلیک نمایید.
لطفاً برای مشاهدۀ سایر سفرنامه های من در ایران، اینجا را کلیک نمایید.
و اما در پایان...
مطلبی بر گرفته از کتاب عدل الهی - به قلم شهید آیت الله مطهری
رحمت عام و فراگیر خداوند
اصل مغفرت، یک پدیدۀ استثنائی نیست، بلکه یک فرمول کلی است که از غلبۀ رحمت خداوند بر غضبش نَشئت می گیرد. از این جا دانسته می شود که مغفرت الهی، عام و فراگیر است و همۀ موجودات را به اندازۀ ظرفیتشان، فرا می گیرد. هرکس بیشتر از رحمت عام خداوند، بهرمند گردد، در روز قیامت، سعادت مند تر خواهد شد. برای همین است که قرآن کریم می فرماید:
«مَن یُصرَف عَنهُ یَومَئِذٍ فَقَد رَحِمَه»
ترجمه: هرکس که در روز قیامت، مشمول رحمت خداوند قرار گیرد، از عذاب الهی نجات پیدا می کند.
رسول اکرم (صلّی الله علیه وآله) در خطبه ای که در اواخر عمر شریفشان برای مسلمین ایراد فرمودند، این نکته را گوشزد نمودند که برای نجات و رستگاری، دو عامل و دو رکن اساسی وجود دارد که آن ها عبارت اند از عمل نیکو و رحمت خداوند. ترجمۀ قسمتی از این خطبه به این شرح است:
«ای مردم؛ بین خدا و هیچکس، رابطۀ خویشاوندی نیست و هیچ رابطۀ دیگری هم که موجب جلب منفعت، یا دفع ضرر شود، وجود ندارد جز "عمل". بنگرید که آیا عمل قابل توجهی دارید؟ هیچکس ادعای گزاف نکند و آرزوی خام، در دل نپروراند. قسم به خدایی که مرا به پیغمبری برگزید، جز "عمل توأم با رحمت خدا"، چیزی سبب رستگاری نمی گردد. من خودم هم اگر گناه کنم، سقوط خواهم کرد.»
در حقیقت می توان گفت که هرکس در نزد خدا مقرب تر است، بیشتر از رحمت الهی بهرمند می گردد. باید با عمل صالح و عبادت خالصانۀ خداوند، خود را در معرض رحمت الهی قرار دهیم.
فرازی از دعای جوشَن کبیر که خداوند را معرّفی و توصیف می نماید: (کتاب مفاتیحُ الجِنان)
«یا واسِعَ العَطاء»: ای خدایی که عطا و بخششت، گسترده و فراوان است.
«یا غافِرَ الخَطایا»: ای خدایی که آمرزندۀ گناهانی.
فرازی از کتاب صَحیفۀ سجّادیّه که مناجات امام سجّاد(علیه السّلام) با خداوند می باشد:
«وَ بِیَدِکَ، یا إلهی، جَمیعُ ذَلِکَ السَّبَب، وَ إلَیکَ المَفَرُّ وَ المَهرَب، فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِه، وَ أجِر هَرَبی، وَ أنجِح مَطلَبی»
ای خدای من؛ رشتۀ همۀ امورم در دست توست؛ و راه فرارم به سوی توست؛ پس بر محمد و خاندان او درود فرست؛ و مرا در پناه خود گیر، که سوی تو گریخته ام؛ و حاجت من بَرآر، که از تو طلب نموده ام.
«به امید ظهور یگانه مُنجی عالَم»
شب های بی قراری چشمم سحر نشد دل واپسی و غربت و اندوه، سر نشد
آهم کشید شعله، ولی بال و پر نشد اصلاً کسی ز حال دلم باخبر نشد
فرموده ای که شرط وصالت صبوری است وقتی زمان، زمانۀ هجران و دوری است
ای طَلعَةَ الرّشیدۀ من، أیُّها العَزیز ای غُرَّةَ الحمیدۀ من، أیُّها العَزیز
ای نور هر دو دیدۀ من، أیُّها العَزیز خورشید من سپیدۀ من، أیُّها العَزیز
این جمعه هم غروب شد امّا نیامدی ای آخرین سلالۀ زهرا نیامدی