بسم الله الرّحمن الرّحیم
«...وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ»
و خداوند به آن چه انجام مى دهید، بیناست.
سورۀ بقره - آیۀ265
طبیعت زمستانی سد جغری
مشهد
اجرای برنامه در اسفند1395
من در سفر یک روزه ای که به روستای جُغری رفته و قصد عکاسی از طبیعت زمستانی آن جا را داشتم، گذری هم به سد خاکی کوچک مجاور روستا زدم و از طبیعت زمستانی و آب یخ زدۀ آن، عکاسی کردم. این در حالی بود که دمای روستا در گرم ترین ساعات روز، به منهای4 درجه رسید که با وجود همراه داشتن تجهیزات کوهنوردی، خیلی فشار نیامد.
روستای جُغری در 35کیلومتری شمال مشهد و در دامنه های جنوبی رشته کوه هزار مسجد می باشد. برای رسیدن به روستای جغری باید وارد جادۀ سیمان شد و پس از عبور از کارخانۀ سیمان، خودمان را به روستا برسانیم. گفتن این نکته لازم است که به تازگی جادۀ این روستا آسفالت شده است.
گله هایی که خودشان را به این سد می رسانند تا سیراب شوند.
دریاچۀ سدی که یخ زده است.
بعد از عکاسی از دریاچۀ یخ زدۀ سد، به سمت روستا به راه افتادیم تا از طبیعت زمستانی آن جا نیز عکاسی کنیم.
لطفاً برای مشاهدۀ سایر سفرنامه های من در خراسان رضوی، اینجا را کلیک نمایید.
لطفاً برای مشاهدۀ سایر سفرنامه های من در ایران، اینجا را کلیک نمایید.
برای مشاهدۀ صفحۀ دربارۀ من، اینجا را کلیک نمایید.
و اما در پایان...
مطلبی بر گرفته از کتاب عدل الهی – به قلم شهید آیت الله مطهری
ضعف قانون
"پول"، "پارتی" و "زور" در یک جامعه، نشانۀ ناتوانی و ضعف قانون است. وقتی قانون ضعیف باشد، طبعاً نمی تواند بر اقویا و زورمندان چیره گردد، سطوت خود را فقط به ضعفا نشان می دهد. قانون ضعیف، مجرمین ضعیف را به تله می اندازد و به پای میز مجازات می کشاند، ولی از تله انداختن زورمندان مجرم، عاجز می ماند.
قرآن، مقرّرات الهی را قوانین نیرومند و قوی معرفی می کند و تأثیر "پول" و "پارتی" و "زور" را در محکمۀ عدل الهی نفی می نماید. در آیۀ48 سورۀ بقره چنین می خوانیم:
«و اتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا و لا یقبل منها شفاعة و لا یؤخذ منها عدل و لا هم ینصرون»
ترجمه: پروا داشته باشید از روزی که هیچکس از دیگری دفاع نمی کند و شفاعت هم پذیرفته نیست و از کسی هم پولی به عنوان عِوض جرم و معادل آن گرفته نخواهد شد و نصرت و یاری کردن امکان ندارد.»
در این آیه از پول، به عنوان "عدل" و از پارتی به عنوان "شفاعت" و از زور به عنوان "نصرت" یاد شده است. یعنی نظام جهان آخرت، هم چون نظام اجتماعی بشر نیست که گاهی انسان، برای فرار از قانون، به پارتی یا پول متوسل شود و گاهی قوم و خویشان خود را، به کمک بطلبد و آنان در برابر مجریان قانون، کارشکنی و اعمال قدرت کنند.
فرازی از دعای جوشَن کبیر که در آن، خداوند را معرّفی و توصیف می نماید: (کتاب مفاتیحُ الجِنان)
«یا مَن یَری بُکاءَ الخائِفین»: ای خدایی که گریۀ ترسیده ها را می بینی.
«یا مَن یَملِکُ حَوائِجَ السّائِلین»: ای خدایی که هر چیزی را که سائلان و درخواست کنندگان از تو بخواهند، تو توان اجابت آن ها را داری.
فرازی از کتاب صَحیفۀ سجّادیّه که مناجات امام سجّاد(علیه السّلام) با خداوند می باشد:
«ألّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِه، وَ نَبِّهنی لِذِکرِکَ فی أوقاتِ الغَفلَة، وَ استَعمِلنی بِطاعَتِکَ فی أیّامِ المُهلَة، وَ انهَج إلَی مَحَبَّتِکَ سَبیلاً سَهلَه، أکمِل لِی بِها خَیرَ الدُّنیا وَ الآخِرَة»
خدایا بر محمد و آل او درود فرست؛ و مرا در هنگام غفلت، به یاد خودت بینداز؛ و تا هنگامی که اجلم فرا نرسیده است، مرا به اطاعت و بندگیت وادار؛ و راهی آسان در پیش روی من بگذار تا به محبت و عشق به تو برسم؛ و خیر دنیا و آخرت را به بهترین صورت، به من عطا فرما.
«به امید ظهور یگانه مُنجی عالَم»
غم فراغ آمد و غم جگر درست شد همیشه کار ما به لطف چشم تر درست شد
شکسته بال و پر زدم، تمامِ روز، تا خدا به آسمان رسیدنم دم سحر درست شد
غبار آشیانۀ کبوتر تو آمد و دوا برای زخم های بال و پر درست شد
هر آن که پشت در نشست، عاقبت گرفت و رفت همیشه کار سائلان، به پشت در درست شد
هزار مُدعی برای دیدن تو آمدند ولی در این میانه کار یک نفر درست شد
میانۀ من و تو را گناه زد به هم ولی همیشه با بزرگی تو بود اگر درست شد
به جای یارتان شدن، همیشه بارتان شدم فقط برای تو همیشه دردسَر درست شد
به داد من نمی رسند توبه های ناقصم هزار بار توبه کردم مگر درست شد
اگر به شهر ما بلا نمی رسد به لطف تو است که از دعای تو برای ما سپر درست شد
عجیب گوشه چشمِ تو رؤوف و کیمیا گر است هزار عبد رو سیاه به یک نظر درست شد