بسم الله الرّحمن الرّحیم
وَأَقِيمُواْ الْصَّلوةَ وَءَاتُواْ الزَّكَوةَ وَمَا تُقَدِّمُواْ لأَنْفُسِكُمْ مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ.
و نماز را برپا دارید و زكات را پرداخت نمایید و هر خیرى كه براى خود از پیش مىفرستید، آنرا نزد خدا (در سراى دیگر) خواهید یافت، همانا خداوند به اعمال شما بیناست.
سورۀ بقره؛ آیۀ110
نکاتی اجمالی در مورد آیه:
خداوند در این آیه دو دستور سازنده مهم به مؤمنان مى دهد، یکى در مورد نماز که رابطه محکمى میان انسان و خدا ایجاد مى کند.
و دیگرى در مورد زکات که رمز همبستگى هاى اجتماعى است و این هر دو براى پیروزى بر دشمن لازم است، مى فرماید: «نماز را بر پا دارید و زکات را ادا کنید» و با این دو وسیله روح و جسم خود را نیرومند سازید.
آنگاه اضافه مى کند: تصور نکنید کارهاى نیکى را که انجام مى دهید و اموالى را که در راه خدا انفاق مى کنید از بین مى رود، نه، «آنچه از نیکى ها از پیش مى فرستید آنها را نزد خدا در سرای دیگر خواهید یافت.» (وَ ما تُقَدِّمُوا لاَِنْفُسِکُمْ مِنْ خَیْر تَجِدُوهُ عِنْدَ اللّهِ)
سرانجام مى گوید: «خداوند به تمام اعمال شما بصیر است»؛ او به طور دقیق مى داند کدام عمل را به خاطر او انجام داده اید، و کدام یک را براى غیر او.
پیام های آیه:
معمولاً دستور به نماز همراه با زكات در قرآن آمده است. یعنى یاد خدا باید همراه با توجّه به خلق خدا باشد. «اقیموا الصلوة واتوا الزكوة»
اعمال انسان، قبل از خود انسان وارد عرصه قیامت مىشود. «تقدّموا لانفسكم»
مقدار كار خیر مهم نیست، هركس به هر مقدار مىتواند باید انجام دهد. «من خیر»
كارهاى خیر، براى قیامت محفوظ مىماند. «تجدوه»
ایمان به نظارت الهى وپاداش در قیامت، قوى ترین انگیزه عمل صالح انسا ن های درستکار مىباشد. «ما تقدموا... تجدوه عند اللَّه انّ اللَّه بما تعملون بصیر»
روستای ازمیغان
طبس – خراسان جنوبی
اجرای برنامه در فروردین1393
روستای ازمیغان که در 25کیلومتری شمال شهر طبس می باشد، با دارا بودن نخلستان و رودخانه و یک آبشار، مکان مناسبی است برای استراحت مسافرانی که در یک سفر کویری خسته کننده و طولانی قرار دارند.
آبشار ازمیغان
و اما در پایان...
پیامبر اکرم(صلّی الله علیه وآله) فرمودند: هر که مالی را از راه حرام به دست آورد، خداوند صدقه، حجّ و عمرۀ او را نپذیرد و به تعداد ثواب این امور خیر، در نامۀ اعمال او، برایش گناه بنویسد و آنچه از آن مال حرام، بعد از مرگش بماند، به منزلۀ راه توشۀ سفر دوزخش باشد؛ و هر که امکان دست یابی به مال حرام را داشته باشد ولی از ترس خدا، از دریافت آن صرف نظر نماید، او در محبّت و رحمت الهی به سر خواهد برد و سرانجام، حکم ورود به بهشت برایش صادر خواهد گشت.
فرازی از دعای جوشَن کبیر که خداوند را معرّفی می نماید: (کتاب مَفاتیحُ الجِنان)
...یا مَن هُوَ فی حِکمَتِهِ لَطیف: ای خدایی که در حکمتش، باریک بین است.
...یا مَن لا یُرجَی إلّا فَضلُهُ: ای خدایی که امیدی نیست، جز به فضلت.
فرازی از کتاب صَحیفه سجّادیّه که مناجات امام سجّاد(علیه السّلام) با خداوند می باشد:
ألّلهُمَّ وَ مَتَی وَقَفنا بَینَ نَقصَینِ فی دینٍ أو دُنیا فَأوقِعِ النَّقصَ بِأسرَعِها فَناءً.
خداوندا، هر زمان امر دائر شد بین اینکه به دینم و یا دنیایم نقصی وارد شود، آن نقص را بر دنیایم وارد کن که این دنیا فنا پذیر است و به زودی تمام می شود.
لطفاً برای ملاحظۀ سفرنامه های من در استان خراسان جنوبی، اینجا را کلیک کنید.
لطفاً برای ملاحظۀ سایر سفرنامه های من در ایران، اینجا را کلیک کنید.
جهت مشاهدۀ صفحۀ اصلی سایت، اینجا را کلیک نمایید.