بسم الله الرّحمن الرّحیم
الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُّلَقُواْ رَبِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَيْهِ رَاجِعُونَ.
خاشعان و فروتنان كسانى هستند كه به قیامت و ملاقات با حساب پروردگارشان و بازگشت به او ایمان دارند.
سورۀ بقره؛ آیۀ46
نکاتی اجمالی در مورد آیه:
در آخرین آیه مورد بحث، خاشعان را چنین معرفى مى کند: «همانها که مى دانند: پروردگار خود را ملاقات خواهند کرد و به سوى او باز مى گردند.»
ایمان به لقاء اللّه و بازگشت به سوى او حالت خشوع، خداترسى و احساس مسئولیت را در دل انسان زنده مى کند و این یکى از آثار تربیتى ایمان به معاد است که همه جا در برابر انسان صحنه آن دادگاه بزرگ را مجسم مى سازد و به انجام مسئولیت ها، حق و عدالت دعوت مى کند.
نکته های آیه:
الف) «لقاء الله» چیست؟
تعبیر به «لقاء الله» در قرآن مجید کراراً آمده است، و همه به معنى «حضور در صحنه قیامت» مى باشد، بدیهى است منظور از "لقاء" و ملاقات خداوند ملاقات حسى، مانند ملاقات افراد بشر با یکدیگر نیست، چه این که خداوند نه جسم است و نه رنگ و مکان دارد که با چشم ظاهر دیده شود، بلکه منظور، یا مشاهده آثار قدرت او در صحنه قیامت، پاداش هاو کیفرها و نعمت ها و عذاب هاى او است، چنان که گروهى از مفسران گفته اند.
یا به معنى یک نوع شهود باطنى و قلبى است؛ زیرا انسان گاه به جائى مى رسد که گوئى خدا را با چشم دل در برابر خود مشاهده مى کند، به طورى که هیچ گونه شک و تردیدى براى او باقى نمى ماند.
این حالت، ممکن است بر اثر پاکى، تقوا، عبادت و تهذیب نفس در این دنیا براى گروهى پیدا شود، چنان که در "کتاب نهج البلاغه" می خوانیم: یکی از یاران امیرالمؤمنین از ایشان پرسید: هل رأیت ربّک؟ «آیا پروردگارت را دیده ای؟» امام فرمود: «آیا خدائى را که نبینم پرستش کنم.»
و هنگامى که او توضیح بیشتر خواست امام علی(علیه السّلام) فرمودند: (لاتُدْرِکُهُ الْعُیُونُ بِمُشاهَدَةِ الْعِیانِ وَ لکِنْ تُدْرِکُهُ الْقُلُوبُ بِحَقائِقِ الإِیمانِ) «چشم هاى ظاهر هرگز او را مشاهده نکنند، بلکه قلب ها به وسیله نور ایمان او را درک مى نمایند.»
این حالت شهود باطنى در قیامت، براى همگان پیدا مى شود؛ چرا که آثار عظمت و قدرت خدا در آنجا آن چنان آشکار است که هر کوردلى هم ایمان قطعى پیدا مى کند.
آبشار چلندر
نوشهر – مازندران
اجرای برنامه در خرداد1393
شاید باورتان نشود که در سه کیلومتری دریای خزر، به راحتی می توان شاهد یک آبشار جنگلی بود. اما این ماجرا در روستای چلندر که فاصلۀ چندانی تا بندر نوشهر ندارد، قابل لمس است. وجود یک رودخانۀ کم آب که از دل جنگل انبوهی گذر کرده و آبشارهای نسبتاً کوتاه و در عین حال زیبا را پدید آورده است. این آبشار نسبتاً شناخته شده است و در فصول گردشگری، پر تردّد می شود.
و اما درپایان...
پیامبر در حدیثی می فرماید: گروهی را در قیامت، راهی دوزخ می کنند. دربان دوزخ به آنان می گوید: ای نگونبختان؛ از چه رو به دوزخ درآمده اید؟ گویند: ما عمل را برای غیر خدا انجام می دادیم؛ پس به آنان گفته شود: پاداش خویش را از آنان که برایشان عمل کردید باز ستانید.
فرازی از دعای جوشَن کبیر: (کتاب مَفاتیحُ الجِنان)
...یاغَفّارَ الذُّنوب: ای خدائی که گناهان را می آمرزی.
...یا سَتّارَ العُیوب: ای پرده پوش عیب های بندگان.
فرازی از کتاب صَحیفه سجّادیّه که مناجات امام سجّاد(علیه السّلام) با خداوند می باشد:
ألّلهُمَّ إنَّکَ مَن والَیتَ لَم یَضرُرهُ خِذلانُ الخاذِلین، وَمَن أعطَیتَ لَم یَنقُصهُ، مَنعُ المانِعینَ، وَمَن هَدَیتَ لَم یُغوِهِ إضلالُ المُضِلّینَ.
خداوندا؛ کسی را که تو دست گیری کنی، هیچکس نمی تواند به او زیان رساند، و کسی را که تو به او عطا می کنی ، کسی دیگر نمی تواند او را ناامید کند، و کسی را که تو هدایت کننده اش باشی، کسی نمی تواند او را گمراه کند.
لطفا برای بازدید از سایر سفرنامه های من در استان مازندران، اینجا را کلیک نمایید.
لطفا برای بازدید از سایر سفرنامه های من در ایران، اینجا را کلیک نمایید.
جهت مشاهده صفحه اصلی سایت، اینجا را کلیک نمایید.