سفرنامه های بین شهرستانی من؛ استان خراسان رضوی

  • 3141 مرتبه

صعود زمستانی قله شیرباد از دره دولت آباد

29 دی 1396

بسم الله الرّحمن الرّحیم

وَمَا قَدَرُواْ اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَالْأَرْضُ جَمِيعاً قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ السَّمَوَاتُ مَطْوِيَّاتُ بِيَمِينِهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‏ عَمَّا يُشْرِكُونَ.

‏و خدا را آن گونه كه حقّ اوست قدردانى نكردند (و او را نشناختند)، در حالى كه روز قیامت زمین یكسره در قبضه‏ى قدرت اوست و آسمان‏ها به دست قدرت او در هم پیچیده‏اند. او منزه است و از آن چه شریك او قرار مى‏دهند، برتر است.

سورۀ زمر؛ آیۀ67

نکاتی اجمالی در مورد آیه:

این آیه، به ریشۀ اصلی شرک ورزیدن به خدا می پردازد که آن عبارتست از عدم معرفت صحیح درباره خداوند. کسى که بداند

اولا: او وجودى است بى پایان و نامحدود از هر نظر.

ثانیاً: آفرینش همه موجودات از ناحیه او است و حتى در بقاى خود هر لحظه به فیض وجود او نیازمندند.

 ثالثاً: تدبیر عالم هستى و گشودن گره تمام مشکلات، و همه ارزاق به دست با قدرت او است، و حتى اگر شفاعتى هم انجام گیرد، به اذن و فرمان او خواهد بود، معنى ندارد رو به سوى دیگرى آرد.

دیگر برای خداوند، شریکی قائل نمی شود و تمام توجّهش و تکیه اش به او می شود.

سپس، براى بیان عظمت و قدرت او از دو تعبیر کنائى زیبا، استفاده کرده مى گوید: «تمام زمین در روز قیامت در قبضه او قرار دارد، و آسمان ها پیچیده در دست راست او است» (وَ الْأَرْضُ جَمِیعاً قَبْضَتُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ السَّماواتُ مَطْوِیّاتٌ بِیَمِینِهِ)

"قبضه" به معنى چیزى است که در مشت مى گیرند، و معمولاً کنایه از قدرت مطلقه و سلطه کامل بر چیزى است، همان گونه که در تعبیرات روزمره مى گوئیم: فلان شهر در دست من است و یا فلان ملک در قبضه و مشت من، مى باشد.

"مَطویّات"، به معنای "به هم پیچیدن" است.

کوتاه سخن این که: همه این تشبیهات و تعبیرات، کنایه از سلطه مطلقه پروردگار، بر عالم هستى در جهان دیگر است، تا همگان بدانند در عالم قیامت نیز کلید نجات و حل مشکلات، در کف قدرت خداوند است، تا به بهانه شفاعت و مانند آن، به سراغ بت ها و معبودهاى دیگر نروند.

مگر در این دنیا زمین و آسمان به همین صورت در قبضه قدرت او نیست؟ چرا سخن از آخرت مى گوید؟

پاسخ این است که: در آن روز، قدرت خداوند از هر زمان آشکارتر است، و به مرحله ظهور و بروز نهائى مى رسد، همگى به روشنى درمى یابند که همه چیز از آن او، و در اختیار او است.

پیام های آیه:

توحید، نشانۀ شناخت درست و قدرشناسى است و شرك، برخاسته از عدم شناخت و قدردانى است. «و ما قدرو اللّه حقّ قدره»

آسمان و زمین در برابر قدرت الهى ناچیزند. «قبضته - مطویّات بیمینه»

براى شناخت بهتر خداوند، باید به قدرت و احاطۀ مطلقه او توجّه كنیم. «و ما قدروا اللّه حقّ قدره و الارض جمیعاً... و السموات»

به سراغ دیگران نرویم، كه همه چیز تنها به دست خداست. «و الارض... و السموات مطویّات... سبحانه و تعالى عمّا یشركون»

 

 

صعود زمستانی قلّۀ شیرباد از درّۀ دولت آباد

خراسان رضوی

اجرای برنامه در بهمن1392

قلّۀ شیرباد، بام خراسان رضوی است. بام نه چندان بلند به نسبت به سایر قلل مرتفع ایران. قلّه ای که نهایت ارتفاعش، 3309متر می باشد و چهار مسیر، برای صعود دارد. از درّه های خرو، بوژان، دولت آباد و زشک می توان به این قله صعود کرد که دو درّۀ اخیر از همه شناخته شده تر است. مهمترین مسیر این قلّه، از انتهای درّۀ روستای زشک صورت می پذیرد. همچنین در این مسیر در ارتفاع 3000متری، یک جانپناه وجود دارد که پیمایش آن تا قلّه، تنها دو ساعت زمان می برد. هرچند صعود تابستانۀ قلّۀ شیرباد، چنگی به دل نمی زند، اما در زمستان، حرفی برای گفتن دارد. وجود بادهای شدید در منطقه، موجب شده است که نام قلّه، متأثّر از آن قرار گیرد و به شیرباد مشهور شود.

ما این بار در این برنامۀ زمستانی، قلّۀ شیرباد را از درّۀ دولت آباد صعود کردیم. این درّه به دلیل وجود پیست اسکی شیرباد در انتهای درّه، جادّۀ خاکی خوبی دارد و حتّی در زمان بارش برف و یخبندان، بازگشایی می شود. از ساعت 8صبح، پیمایش را آغاز کرده و در ساعت 2بعد از ظهر، عکس یادگاری را بر روی قلّۀ شیرباد گرفته و پس از 2ساعت زمان برد تا مجدّداً به پیست اسکی رسیدیم.

روستای در مه فرو رفتۀ دولت آباد-چناران

 

 

در ابتدای برنامه، شرایط آب و هوایی خوبی را تجربه می کردیم. اما از بعد از ظهر ،سامانۀ بارشی به سرعت از راه رسید و تا مشهد، شاهد بارش برف بودیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بعد از پیمایش سنگین و صعود از درّۀ دولت آباد، خودمان را بر روی خطّ الرّأس یافتیم که تا قلّۀ شیرباد، مسیر زیادی را در پی ندارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پدیدۀ جالب در دریای ابری که روی دشت مشهد رخ داده است. قسمتی از آن به صورت غیر موزونی، بالا زده و شاید علت آن، وجود دود کارخانه های شهرک صنعتی باشد.

 

همزمان با صعود اعضای گروه، ابرها هم ارتفاع می گیرند و قسمت بیشتری از درّۀ دولت آباد را در خود فرو می برند.

چ

 

 

 

 

 

 

 

چشم انداز قلّۀ بینالود، از بام خراسان

 

بام خراسان، قلّۀ شیرباد

 

 

 

 

 

وجود دریای ابر، چشم اندازهای زیبا و شگفت انگیزی را در برابر انظار ما قرار می داد. حال این ما هستیم که خودمان را در داخل آن می بینیم.

 

 

 

 

 

 

 

پیست اسکی شیرباد، که در انتهای درّۀ دولت آباد قرار دارد و به دلیل پایداریِ کمِ برف، تنها در سه ماه از سال فعّال می باشد.

و اما در پایان...

پیامبر اکرم (صلّی الله علیهِ وآلِهِ) می فرمایند: خداوند، هرآنچه را که دوست داشته، از بیانش به بندگان، فروگذاری نکرده و نیز هرآنچه را دوست نداشته، از بیانش به بندگان، فروگذاری ننموده و آنان را از آن کارهای ناشایست بازداشته است تا هر که خواهد به هلاکت افتد، با شناخت و بینش و آگاهی هلاک شود وهرکه خواهد زنده و جاودان ماند، با شناخت و بینش و آگاهی زنده و جاویدان بماند.

فرازی از دعای جوشن کبیر: (کتاب مفاتیح الجنان)

...یا ذَالعِزِّ وَالیبَقاء:  ای خدائی که صاحب عزّت هستی و فناناپذیر هستی.

...یا ذَاالجودِ وَالسَّخاء:  ای خدائی که صاحب جود و بخشش و سخاوتی.

فرازی از کتاب صَحیفۀ سجّادیّه که راز ونیاز امام سجّاد(علیه السّلام) با خداست:

...وَأقصَی الأدنَینَ عَلَی جُحودِهِم، وَقَرَّبَ الأقصَینَ عَلَی إستِجابَتِهِم لَکَ، وَوالَی فیکَ الأبعَدینَ، وَأدأبَ نَفسَهُ فی تَبلیغِ رِسالَتِکَ، وَأتبَعَها بِالدُّعاءِ إلَی مِلَّتِکَ.

خدا را شاکریم که برای ما پیامبرش محمّد(ص) را برای ما فرستاد که برای زنده کردن دین، از نزدیکان و خویشاوند خود که منکر دین خداوند بودند، دوری کرد، و بیگانگانی که دین خداوند را پذیرفتند، به خود نزدیک گردانید، و با غریبه ها به خاطر پذیرفتن دین خداوند، دوستی کرد، و تن خویش را در رسانیدن پیام خداوند به رنج و تعب انداخت.


نظرات