سفرنامه های من؛ بستک

  • 2327 مرتبه

برکه های تاریخی شهر بستک

17 اسفند 1397

بسم الله الرّحمن الرّحیم

«إِن يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ وَعلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ‏

اگر خدا کمکتان کند، کسی حریفتان نمی شود و اگر رهایتان کند، جز او چه کسی می تواند کمکتان کند؟ بنابراین، مؤمنان باید فقط به خدا توکل کنند.

سورۀ آل عمران - آیۀ160

نکاتی اجمالی در مورد آیه:

قدرت خداوند بالاترین قدرت هاست؛ به حمایت هرکس اقدام کند، هیچ کس نمى تواند بر او پیروز گردد. همان طور که اگر حمایت خود را از کسى بردارد هیچ کس قادر به حمایت او نمی باشد. کسى که این چنین همه پیروزى ها از او سرچشمه مى گیرد، باید به او تکیه کرد، و از او کمک خواست. این آیه افراد با ایمان را ترغیب مى کند، که علاوه بر تهیه همه گونه وسائل ظاهرى، باز به قدرت شکست ناپذیر خدا تکیه کنند.

در این آیه روى سخن به همه مؤمنان است. و به آنها مى گوید: همانند پیامبر، باید بر ذات پاک خدا تکیه کنند و بدانند كه عزّت و ذلّت، تنها به دست اوست.

ناگفته پیداست که حمایت یا حمایت نکردن خدا نسبت به مؤمنان، بى حساب نمی باشد، بلکه از روى شایستگى ها و لیاقت ها صورت مى پذیرد. آن ها که فرمان خدا را زیر پا بگذارند، و از فراهم ساختن نیروهاى مادى و معنوى، غفلت کنند، هرگز مشمول یارى او نخواهند بود، و بر عکس گروهی که با صفوف فشرده و نیات خالص و عزم هاى راسخ و تهیۀ همه گونه وسائل لازم، به مبارزه با دشمن برمى خیزند، دستِ حمایتِ پروردگار، پشت سر آن ها خواهد بود.

پیام های آیه:

پیروزى و شكست، هردو با ارادۀ خداوند انجام می پذیرند. «ینصركم... یخذلكم»

ایمان، از توكّلِ بر خدا جدا نیست. مؤمن، اهل توکل باید باشد. «فلیتوكّل المؤمنین»

پیروزى‏هاى طبیعى تحت ‏الشعاع عوامل دیگر واقع مى ‏شوند، امّا نصرت و امداد الهى، تحت الشعاع قرار نمى‏ گیرد. «ان ینصركم اللّه فلا غالب لكم»

 

برکه های تاریخی شهر بستک

استان هرمزگان

زمان اجرای برنامه: فروردین1396

بستک، از شهرهای غربی استان هرمزگان و در مجاور استان فارس، قرار دارد. در سفری که از مشهد، به استان هرمزگان داشتم، پس از گشت و گذار در شرق استان، وارد شهر بستک شدم. در اقامت یک روزۀ خود در این شهر، شاهد برکه های تاریخی زیادی بودم که در نقاط مختلف شهر، دیده می شدند. این برکه های تاریخی که به نوعی، کار آب انبارها را می کنند، سوژۀ عکاسی من در این شهر شده بود. در مدتی که در این شهر توقف داشتیم، شاهد بارش های پی در پی باران بودیم، که البته موجب لطافت هوا و خلق مناظر رؤیایی از طبیعت شهر بستک شد. این موضوع به وضوح، در تصاویری که گرفتم، مشاهده می شود. شاید هر چند سال یک بار، شهر گرمسیر بستک، این هوای بارانی و مه آلود را تجربه کند.

کاروانسرای بستک

کاروانسرای بستک



آثار تاریخی بستک



کاروانسرای بستک



کاروانسرای بستک


دبستان مصطفویه

دبستان مصطفویه



آثار تاریخی بستک



آثار باستانی بستک



برکه های بستک



برکه های هرمزگان



برکه های استان هرمزگان



برکه های شهرستان بستک



برکه های بستک



برکه های تاریخی بستک



برکه های تاریخی بستک



برکه های تاریخی بستک



جاذبه های گردشگری بستک



جاهای دیدنی بستک



بناهای تاریخی بستک


مسجد جامع قدیم بستک

مسجد جامع بستک



مسجد جامع قدیم بستک



مسجد جامع قدیم بستک



مسجدهای تاریخی استان هرمزگان



مساجد تاریخی استان هرمزگان

و اما در پایان...

نسیم معرفت

پیغمبر اکرم(صلّی الله علیه و آله) فرمودند:

«همانا ثواب و پاداش نیکوکاری، از همۀ پاداش ها و ثواب ها، سریع تر به صاحبش می رسد و عقاب و کیفر ظلم و ستم، از همۀ کیفرها، سریع تر به صاحبش می رسد.»

فرازی از دعای جوشَن کبیر که در آن، خداوند را معرّفی و توصیف می نماید: (کتاب مفاتیحُ الجِنان)

«یا حَبیبَ الأتقیاء»: ای خدایی که دوست پرهیزکاران هستی.

«یا کَنزَ الفُقَراء»:  ای خدایی که گنج فقرا هستی.

فرازی از کتاب صَحیفۀ سجّادیّه که مناجات امام سجّاد(علیه السّلام) با خداوند می باشد:

«ألّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ احجُبنی عَنِ السَّرفِ وَ الإزدِیاد، وَ قَوِّمنی بِالبَذلِ وَ الإقتِصادِ، وَ عَلِّمنی حُسنَ التَّقدیرِ، وَ اقبِضنی بِلُطفِکَ عَنِ التَّبذیر، وَ أجِر مِن أسبابِ الحَلالِ أرزلقی، وَ وَجِّه فی أبوابِ البِرِّ إنفاقی، وَ ازوِعَنّی مِنَ المالِ ما یُحدِثُ لِی مَخیلَةً أو تَأدِّیاً إلَی بَغیٍ أو ما أتَعَقَّبُ مِنهُ طُغیاناً»   دعای30 - شمارۀ3

خدایا، بر محمد و آل او درود فرست؛ و مرا از اسراف و تبذیر و زیاده روی، باز دار؛ و مرا بیاموز که اندازه نگاه دارم و میانه روی را سر لوحۀ کار خود قرار دهم؛ و روزی مرا از راه حلال، مقدر کن و به خرج کردن در خیرات، توفیقم ده. خدایا، مال و ثروتی را که مرا به تکبر، سوق دهد و به ظلم و ستمگری و سرکشی، وا دارد، نصیب من مگردان.

«به امید ظهور یگانه مُنجی عالَم»

مرا که این همه دل خسته ام دلم مشکن     ببین به گریۀ آهسته ام دلم مشکن

تو دلنواز ترین فرد روزگارانی     فزون تر از همه بشکسته ام دلم مشکن

شنیده ام که مرام تو دل شکستن نیست     به یک نگاه تو دلبسته ام دلم مشکن

شنیده ام که گدا را نمی کنی نومید     من آن گدای سِمج، خسته ام، دلم مشکن

 

 

لطفاً برای مشاهدۀ سایر سفرنامه های من در استان هرمزگان، اینجا را کلیک نمایید.

لطفاً برای مشاهدۀ سایر سفرنامه های من در ایران، اینجا را کلیک نمایید.

برای مشاهدۀ صفحه درباره من، اینجا را کلیک نمایید.

 

نظرات