سفرنامه های من؛ عسلویه

  • 2879 مرتبه

ساحل روستای بنود - عسلویه

10 اسفند 1396

بسم الله الرّحمن الرّحیم

«يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَنْفِقُواْ مِنْ طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَلَا تَيَمَّمُواْ الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَلَسْتُمْ بِآخِذِيِهِ إِلَّا أنْ تُغْمِضُواْ فِيهِ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ غَنِىٌّ حَمِيدٌ»

اى کسانى که ایمان آورده اید، از اموال پاکیزه اى که به دست آورده اید، و از آن چه از زمین براى شما خارج ساخته ایم انفاق کنید؛ و براى انفاق، به سراغ چیزهای بى ارزش نروید، در حالى که خودِ شما به هنگام پذیرش اموال، حاضر نیستید آن چیزهای بی ارزش را بپذیرید مگر از روى کراهت؛ و بدانید خداوند، بى نیازو ستوده است.

سورۀ بقره - آیۀ267

نکاتی اجمالی در مورد آیه:

شأن نزول:

از امام صادق(علیه السلام) نقل شده این آیه درباره جمعى نازل شد که ثروت هائى از طریق رباخوارى در زمان جاهلیت جمع آورى کرده بودند و از آن، در راه خدا انفاق مى کردند. خداوند آن ها را از این کار نهى کرد و دستور داد از اموال پاک و حلال، در راه خدا انفاق کنند.

هم چنین امام علی(علیه السّلام) در این باره فرمود: این آیه درباره کسانى نازل گردید که به هنگام انفاق خرماهاى خشک، کم گوشت و نامرغوب را با خرماى خوب مخلوط مى کردند و بعد انفاق مى نمودند به آنها دستور داده شد از این کار بپرهیزند.

این دو شأن نزول هیچ گونه منافاتى با هم ندارند و ممکن است آیه، در مورد هر دو دسته نازل شده باشد، که یکى ناظر به پاکى معنوى و دیگرى ناظر به مرغوبیت مادى و ظاهرى است.

از چه اموالی باید انفاق کرد؟

در این آیه به درآمدهاى تجارى و انواع درآمدهاى زراعى و کشاورزى و همچنین معادن زیر زمینى اشاره شده است. بنابراین انواع درآمدها را شامل مى شود; زیرا سرچشمه تمام اموالى که انسان دارد، زمین و منابع گوناگون آن است حتى صنایع و دامدارى و مانند آن، همه از زمین مایه مى گیرد.

از آن جا که بعضى از مردم عادت دارند، همیشه از اموال بى ارزش و آن چه تقریباً از مصرف افتاده و قابل استفاده خودشان نیست انفاق کنند، که نتیجه این گونه انفاق ها، علاوه بر این که سود چندانى به حال نیازمندان ندارد، یک نوع اهانت و تحقیر نسبت به آن ها است، و موجب تربیت معنوى و پرورش روح انسانى نیز نمى شود؛ خداوند در این آیه صریحاً مردم را از این کار نهى مى کند و آن را با دلیل لطیفى همراه مى سازد، و آن این که، شما خودتان حاضر نیستید این گونه اموال را بپذیرید مگر از روى کراهت و ناچارى؛ حال چرا درباره برادران مسلمان، و از آن بالاتر، خدایى که در راه او انفاق مى کنید و همه چیز شما از او است، راضى به این کار مى شوید و چیزهای حقیر و بی مصرف را بخشش می کنید؟

و در پایان آیه مى فرماید: «وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ غَنِیٌّ حَمیدٌ» (بدانید خداوند بى نیاز و شایسته ستایش است.)

یعنى نه تنها نیازى به انفاق شما ندارد، و از هر نظر غنى است، بلکه تمام نعمت ها را او در اختیار شما گذارده، و لذا حمید و شایسته ستایش است.

پیام های آیه:

هدف از انفاق، رهایى از بخل است، نه رهایى از اشیاى بى ‏ارزش و نا مطلوب. «انفقوا من طیّبات ما كسبتم»

در انفاق، تفاوتى میان پول نقد یا كالا نیست. «ما كسبتم... ما اخرجنا»

بخششِ بادآورده ها مهم نیست، بلكه بخشش از دست‏ رنج، داراى ارزش است. «ما كسبتم»

در انفاق باید كرامت محرومان محفوظ بماند. «ولا تیمّموا الخبیث»

وجدان انسان، بهترین معیار براى شناخت پسندیده و ناپسند است. هر آن چه را مى‏ پسندى كه به تو انفاق كنند، شایسته است كه انفاق كنى و اگر آن را دوست نمى‏ دارى، شایسته‏ انفاق نیست. «لستم باخذیه الا ان تغمضوا»

اثر انفاق به خود شما بر مى‏ گردد، وگرنه خداوند غنى و بى‏ نیاز است. «ان اللّه غنى حمید»

 

 

ساحل روستای بنود

عسلویه - استان بوشهر

اجرای برنامه در فروردین1395

روستای بُنود در 35کیلومتری شرق بندر عسلویه واقع شده است. این روستا که یکی از شرقی ترین روستاهای استان بوشهر محسوب می شود، فاصلۀ اندکی با دریا دارد. هر چند دریا از این روستا دیده نمی شود، اما به لطف یک جادۀ خاکی که از این روستا تا ساحل کشیده شده است، می توان ساحل صخره ای و با صلابت این منطقه را مشاهده کرد. ساحلی بس زیبا و متفاوت که چشم هر گردشگری را به خود مجذوب می کند. اکنون نیز این منطقه روز به روز بیشتر شناخته می شود و مسافران زیادی را به خود می بیند. در سفری که به استان بوشهر داشتم، سَری هم به این ساحل زیبا زدیم. به گفتۀ اهالی منطقه، برخی از لوکیشن های فیلم محمد رسول الله(ص) در این ساحل ساخته شده است.

تصاویر ساحل صخره ای روستای بُنود

ساحل روستای بنود

 

موقعیت ساحل روستای بنود بر روی نقشه

ساحل بنود

 

 

ساحل روستای بنود

 

 

ساحل روستای بنود

 

 

روستای بنود

 

 

روستای بنود

 

 

روستای بنود

 

 

سواحل عسلویه

 

 

سواحل عسلویه

 

 

سواحل عسلویه

 

 

سواحل استان بوشهر

 

 

سواحل استان بوشهر

 

 

سواحل استان بوشهر

 

 

سواحل ایران

 

 

سواحل ایران

 

 

سواحل ایران

 

 

سواحل جنوب ایران

 

 

سواحل جنوب ایران

 

 

سواحل جنوب ایران

 

 

گردشگری عسلویه

 

پدیده ای زیبا در ساحل بنود که شبیه غار می باشد.

گردشگری عسلویه

 

 

گردشگری عسلویه

 

 

گردشگری استان بوشهر

 

 

گردشگری استان بوشهر

 

 

گردشگری استان بوشهر

 

 

طبیعت عسلویه

 

پس از عکاسی از ساحل، به روی یکی از صخره ها رفتم و شاهد چشم انداز زیبای این ساحل از بالا شدم.

طبیعت عسلویه

 

 

طبیعت عسلویه

 

 

طبیعت استان بوشهر

 

 

طبیعت استان بوشهر

 

 

ساحل بنود

 

 

طبیعت ایران

 

 

ساحل بنود

 

 

ساحل بنود

 

 

ساحل بنود

 

 

ساحل بنود

 

 

دیدنی های عسلویه

 

 

دیدنی های عسلویه

 

 

دیدنی های عسلویه

 

 

جاذبه های طبیعی ایران

 

 

جاذبه های طبیعی عسلویه

 

 

جاذبه های طبیعی عسلویه

 

 

جاذبه های طبیعی عسلویه

 

 

جاذبه های طبیعی عسلویه

 

 

جاذبه های طبیعی استان بوشهر

 

 

جاذبه های طبیعی استان بوشهر

 

 

جاذبه های گردشگری عسلویه

 

بعد از توقف سه، چهار ساعته در کنار ساحل، مجددا از مسیر جادۀ خاکی، به سمت روستا حرکت می کنیم.

جاذبه های گردشگری عسلویه

 

جاده ای که به سبب فرسایشی و سنگی بودن طبیعت منطقه، بسیار پر فراز و نشیب و پر پیچ و خم بود.

مکان های دیدنی عسلویه

 

 

مکان های دیدنی استان بوشهر

 

 

جاده های استان بوشهر

 

 

جاده های عسلویه

 

 

جاهای دیدنی عسلویه

 

 

اماکن گردشگری عسلویه

 

 

اماکن گردشگری استان بوشهر

 

 

مکان های توریستی عسلویه

 

 

مکان های توریستی استان بوشهر

 

 

دریای عسلویه

 

 

جاذبه های گردشگری عسلویه

 

چشم انداز دریا از کنار جاده

جاذبه های گردشگری عسلویه

و اما در پایان...

مطلبی برگرفته از کتاب عدل الهی – به قلم شهید آیت الله مطهری

در زمان حکومت علی(ع) وقتی که مطلع شد که دخترش از بیت المال مسلمین، گلوبندی را به عنوان عاریه و با قید ضمانت گرفته و در روز عید، از آن استفاده کرده است، او را سخت، مورد عتاب خویش قرار داد و با لحنی کاملاً جدی فرمود: اگر نبود که آن را به صورت عاریۀ مضمونه، یعنی با قید ضمانت گرفته ای، دستت را می بریدم، یعنی دربارۀ تو، حد سارق را اجرا می کردم.

هم ایشان وقتی که ابن عباس، پسرعمو و یاور دانایشان، مرتکب خلافی شد، نامه ای به او نوشتند و او را مورد سخت ترین حملات خویش قرار دادند و این طور فرمودند:

«اگر از خلاف خویش باز نگردی، با شمشیرم تو را ادب خواهم نمود، همان شمشیری که با آن احدی را نزده ام مگر آن که وارد جهنم شده است.»

سپس برای آن که بفهماند عدالت او دربارۀ هیچکس استثنا بردار نیست، می فرماید: «به خدا قسم اگر حسن و حسین(ع) هم مرتکب این جرم می شدند، به آنان ارفاق نمی کردم.»

فرازی از دعای جوشَن کبیر که در آن، خداوند را معرّفی و توصیف می نماید: (کتاب مفاتیحُ الجِنان)

«یا مَن یَقبَلُ عُذرَ التّائِبین»:  ای خدایی که عذر توبه کنندگان را می پذیری.

«یا أجوَدَ الأجوَدین»:  ای خدایی که بخشنده تر و سخاوتمند تر از بخشنده ها هستی.

فرازی از کتاب صَحیفۀ سجّادیّه که مناجات امام سجّاد(علیه السّلام) با خداوند می باشد:

«ألّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِه، وَ آتِنا فی الدُّنیا حَسَنَةً وَ فی الآخِرَةِ حَسَنَةً، وَ قِنا عَذابَ النّار»

پروردگارا، بر محمد و آل او درود فرست؛ و مرا در دنیا و آخرت، نیکی دِه؛ و به وسیلۀ رحمتت، مرا از شر عذاب دوزخ، در امان بدار.

«به امید ظهور یگانه مُنجی عالَم»

چشمم پر از نَم می شود وقتی نباشی     سهم دلم غم می شود وقتی نباشی

این عید ها بی زهد و تقوا ذره ذره     از عمر ما کم می شود وقتی نباشی

در آسمان دیدۀ چشم انتظاران     ظلمت فراهم می شود وقتی نباشی

تبریک های عیدمان هم مثل هر سال     با اشک توأم می شود وقتی نباشی

گفتی که آدم باش رفتم فکر کردم     کی نوکر آدم می شود وقتی نباشی

در شهر ما این روزها بیش از گذشته     اوضاع در هم می شود وقتی نباشی

 

لطفاً برای مشاهدۀ سایر سفرنامه های من در استان مازندران، اینجا را کلیک نمایید.

لطفاً برای مشاهدۀ سایر سفرنامه های من در ایران، اینجا را کلیک نمایید.

برای مشاهدۀ صفحه اصلی سایت، اینجا را کلیک نمایید.

نظرات
    • 0
    • 0
    عجب سخره ی محشری بابا ایول