سفرنامه های من؛ مشهد

  • 1632 مرتبه

سد کارده - مشهد

23 دی 1395

بِسمِ اللهِ الرّحمنِ الرَّحیم

 

وَإِذَا لَقُواْ الَّذِينَ ءَامَنُواْ قَالُواْ ءَامَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَى‏ شَيَطِينِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ‏

وچون منافقین با اهل ایمان ملاقات كنند گویند: ما (نیز همانند شما) ایمان آورده‏ایم. ولى هرگاه با هم‏فكران شیطان صفت خود خلوت كنند، مى‏گویند: ما با شما هستیم، ما فقط (اهل ایمان را) مسخره مى‏كنیم

سوۀ بقره؛ آیۀ14

نکات اجمالی در مورد آیه:

از نشانه های منافقان آن است که هر روز، به رنگى در مى آیند و در میان هر جمعیتى با آنها هم صدا مى شوند، آن چنان که قرآن مى گوید: «هنگامیکه افراد با ایمان را ملاقات کنند می گویند: ما مثل شما مؤمن هستیم. ما از شما هستیم و پیرو یک مکتبیم، از جان و دل اسلام را پذیرا گشتیم و با شما هیچ فرقى نداریم.» اما هنگامى که با دوستان شیطان صفت خود، به خلوتگاه مى روند مى گویند: ما با شمائیم.

پیام های آیه:

منافق، نان را به نرخ روز مى‏خورد. «قالوا آمنا... قالوا انّا معكم»

به هر اظهار ایمان، نباید اعتماد قطعى كرد و باید مواظب عوامل نفوذى بود. «قالوا آمنّا»

منافق، شهامتِ صداقت ندارد واز مؤمنان ترس و هراس دارد. «خَلَوا»

تماس وارتباط منافقان با مؤمنان، آشكار وعلنى است ولى تماس آنان با كفّار یا سران و رهبران خود، سرّى و محرمانه، در نهان و خلوت صورت مى‏گیرد.

كفّار و منافقان با همدیگر ارتباط تشكیلاتى دارند و منافقان از آنان خطّ فكرى مى‏گیرند. «شیاطینهم»

اظهار ایمان از سوى منافق موقتى است، ولى كفر او پایدار و ثابت است. «آمنّا، انّا معكم»

منافقان با كافران نه تنها هم‏فكرند بلكه كمك‏كارهم نیز هستند.«انّا معكم» (از واژۀ "مع"، علاوه بر "هم فکری"، "هم کاری" هم فهمیده می شود.)

منافقان، مؤمنان را به استهزا مى‏گیرند. «انّما نحن مستهزؤن»

 

  

سد کارده

روستای کارده – مشهد

زمان اجرای برنامه: آبان1392

سدّ کارده یکی از سد های قدیمی استان خراسان رضوی محسوب می شود. این سد، از رودخانه های جنوبی رشته کوه هزار مسجد، تغذیه شده و علت نام این سد، همجوار بودن با روستای راهبردی کارده می باشد. از خصوصیّات این سد، در دسترس بودن دریاچه سد می باشد که در حاشیه جاده قرار گرفته است. ارتفاع تاج این سد، صد متر می باشد و بخشی از آب شرب شهر مشهد را پوشش می دهد.

 

 

 

 

 

تاج صد متری سدّ کارده

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چشم انداز روستای کارده از روی تاج سدّ کارده

 

 

لطفاً برای مشاهده سایر سفرنامه های من در استان خراسان رضوی، اینجا را کلیک نمایید.

لطفاً برای مشاهده سایر سفرنامه های من در ایران، اینجا را کلیک نمایید.

برای مشاهده صفحه "درباره من"، اینجا را کلیک نمایید.

 

و اما در پایان...

امام صادق(علیه السّلام) فرمود: چون خداوند، خیرخواه و نیک خواه بنده ای باشد، او را به سرعت در همین دنیا کیفر دهد و چون خداوند، بدخواه بنده ای باشد، گناهانش را نگاه می دارد تا در روز رستاخیز و قیامت او را کیفر دهد.

فرازی از دعای جوشن کبیر: (کتاب مَفاتیحُ الجِنان)

...یا غافِرَ الخَطایا:  ای آمرزندۀ خطاها[گناهان]

...یا کاشِفَ البَلایا:  ای برطرف کنندۀ بلاها و گرفتاری ها

فرازی از کتاب صَحیفۀ سَجّادیّه که مناجات و رازو نیاز امام سجّاد(عَلَیهِ السَّلام)، با پروردگار می باشد:

وَالحَمدُ لِلهِ الّذی دَلَّنا عَلَی التَّوبَةِ ألَّتی لَم نُفِدها إلّا مَن فَضلِهِ، فَلَو لَم نَعتَدِد مَن فَضلِهِ إلّا بِها لَقَد حَسُنَ بَلاؤُهُ عِندَنا و جَلَّ إحسانُهُ إلَینا، وَجَسُمَ فَضلُهُ عَلَینا.

خداوند را سپاسگزاریم که ما را به توبه و بازگشت از گناه، راهنمایی کرد و این راهنمایی به توبه، از فضل و لطف خداوند می باشد. اگر از همۀ نعمت های خدا هیچ یک را به حساب نیاوریم جز توبه، باز باید بگوییم که عنایت خداوند دربارۀ ما، نیکو و احسانش، عظیم و نعمتش بسیار است.

 

نظرات