بسم الله الرّحمن الرّحیم

«لَا يَسْتَوِى الْقاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُوْلِى الضَّرَرِ وَ الْمُجاهِدُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِينَ بِأَمْوالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقاعِدِينَ دَرَجَةً وَكُلّاً وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِينَ عَلَى الْقاعِدِينَ أَجْراً عَظِيماً. دَرَجاتٍ مِّنْهُ وَمَغْفِرَةً وَرَحْمَةً وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً.»

مسلمانانی که نقص عضو ندارند و به جبهه نمی روند، هرگز مساوی نیستند با رزمندگان داوطلبی که با مال و جانشان، در راه خدا می جنگند. خدا رزمندگانی را که با مال و جانشان می جنگند، برتری داده است بر کسانی که در جبهه شرکت نمی کنند. البته خداوند به همۀ مسلمانان، پاداش های شایسته، وعده داده است، اما رزمندگان اسلام را بر مسلمانانی که در جبهه شرکت نمی کنند، با پاداش های مخصوصی، بهرمند می گرداند. خدا درجات عالی و آمرزش و مغفرت خودش را شامال حال آن ها می کند.

سورۀ نساء - آیات95 و96

نکاتی اجمالی در مورد آیه:

جهاد یک قانون عمومى در عالم آفرینش است، و همه موجودات زنده جهان، اعم از گیاهان و حیوانات، به وسیله جهاد، موانع را از سر راه خود بر مى دارند، تا بتوانند به کمالات مطلوب خود برسند. به عنوان مثال، ریشۀ درخت، براى به دست آوردن غذا و نیرو، به طور دائم در حال فعالیت و حرکت است، و اگر روزى این فعالیت و کوشش را ترک نماید، ادامه زندگى براى او غیر ممکن می شود. عین همین مطلب، در میان جوامع انسانى و اقوام و ملل عالم، وجود دارد. آن هایی که همیشه در حال جهاد و مراقبت، به سر مى برند، همواره زنده و پیروز هستند، و دیگرانى که به فکر خوش گذرانى و مسحورِ زندگى فردى هستند، دیر یا زود از بین رفته و ملتى زنده و مجاهد، جاى آن ها را خواهد گرفت. ضمناً باید توجه داشت جهاد، تنها به معنى جنگ و نبرد مسلحانه نیست، بلکه هر نوع تلاش و کوششى که براى پیشبرد اهداف مقدس الهى، انجام گیرد را شامل مى شود. به این ترتیب، علاوه بر نبردهاى دفاعى و گاهى تهاجمى، مبارزات علمى، منطقى، اقتصادى، فرهنگى و سیاسى را نیز در بر مى گیرد.

پیام های آیه:

آن هایی كه مشكلات جسمى دارند، از جهاد معاف هستند. «غیر اولى الضرر»

جهاد مالى در كنار جهاد با جان مطرح است، چون بدون پشتوانه مالى، جبهه ضعیف مى ‏شود. «باموالهم و انفسهم»

كمک هاى داوطلبانۀ مردم، از جمله منابع تأمین کنددۀ بودجه ‏هاى دفاعى است. «باموالهم و انفسهم»

هركس در هر موقعیّت و مقام و خدمتى كه باشد، باید بداند که مقام رزمندگان مخلص، از او بالاتر است. «فضل اللّه المجاهدین»

تفاوت مبارزان با قاعدان، اندک نیست، بلكه فاصله بسیار است. «درجاتٍ»

شرط دریافت و برخوردارى از رحمت الهى، پاک بودن و پاک شدن است. ابتدا «مغفرة» آمده، سپس «رحمة»

 

 

موزه مردم شناسی بندر کنگ

شهرستان بندر لنگه - استان هرمزگان

زمان اجرای برنامه: فروردین1396

موزه مردم شناسی شهر تاریخی بندر کنگ، در سال1390، به همت یکی از دریانوردان و ناخدایان این شهر، در یکی از خانه های تاریخی، به بهره برداری رسید. در آن زمان، تنها آثار اندکی که در موزه دیده می شد، وسایلی بودند که این ناخدا، خودش به تنهایی جمع آوری کرده بود. رفته رفته و با اعتماد مردم بر این ناخدا، این موزه مملو از وسایل دریانوردی، آشپزخانه و صنایع دستی، شد و اکنون این موزه، به صورت یکی از مکان های گردشگری شهر بندر کنگ، تبدیل شده است.

موزه مردم شناسی بندر کنگ


موقعیت شهر بندر کنگ، بر روی نقشه

موزه مردم شناسی بندر کنگ



موزه مردم شناسی بندرکنگ



موزه مردم شناسی بندرکنگ



موزه بندر کنگ



موزه بندر کنگ



موزه بندرکنگ



موزه بندرکنگ



خانه های تاریخی بندرکنگ



خانه های تاریخی بندرکنگ



خانه های تاریخی بندر کنگ



گردشگری بندر کنگ



موزه های استان هرمزگان



موزه های هرمزگان



موزه های مردم شناسی استان هرمزگان

جرعه ای از دریا...

امام صادق(علیه السلام) فرمودند:

«نیکی کردن به دیگران، کامل نشود مگر با سه ویژگی: کوچک شماردنِ کار نیک. پنهان کردنِ کار نیک. شتاب دادنِ به کار نیک. وقتی کار نیکت را بر کسی که بر او نیکی کرده ای، کوچک بشماری، گویا آن شخص را بزرگ و تکریم کرده ای. وقتی کار نیکت را پنهان بداری، گویا سهل تر می توانی آن را به پایانش برسانی. وقتی در کار نیکت، شتاب کردی, گویا آن را گوارا ساخته ای.»

فرازی از "دعای کمیل" که مناجات أمیر المؤمنین(علیه اسّلام) با خدا می باشد: (کتاب مفاتیحُ الجِنان)

«ألّلهُمَّ وَ أسئَلُکَ سُؤالَ خاضِعٍ مُتَذَلِّلٍ خاشِعٍ، أن تُسامِحَنی وَ تَرحَمَنی، وَ تَجعَلَنی بِقِسمِکَ راضیاً قانعاً، وَ فی جَمیعِ الأحوالِ مُتَواضِعاً، ألّلهُمَّ وَ أسئَلُکَ سُؤالَ مَنِ اشتَدَّت فاقَتُهُ، وَ أنزَلَ بِکَ عِندَ الشَّدائِدِ حاجَتَهُ، وَ عَظُمَ فیما عِندَکَ رَغبَتُهُ.»

خدایا، من از تو خواهشی دارم همانند خواهش کردن کسی که از روی فروتنی و ذلت و خواری و ترس، حاجت خودش را بیان می کند، این که با من، سازگاری و مهرورزی کنی و مرا به تقدیر و قسمت خودت، راضی و قانعم نمایی؛ و در همۀ لحظات، متواضعم سازی.

فرازی از کتاب صَحیفۀ سجّادیّه که مناجات امام سجّاد(علیه السّلام) با خداوند می باشد:

«...فَلَکَ الحَمدُ عَلَی ابتِدائِکَ بِالنِّعَمِ الجِسامِ وَ إلهامِکَ الشُّکرَ عَلَی الإحسانِ وَ الإنعامِ؛ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ سَهِّل عَلَیَّ رِزقی، وَ أن تُقَنِّعَنی بِتَقدیرِکَ لی، وَ أن تُرضیَنی بِحِصَّتی فیما قَسَمتَ لی، وَ أن تَجعَلَ ما ذَهَبَ مِن جِسمی وَ عُمری فی سَبیلِ طاعَتِکَ، إنَّکَ خَیرُ الرّازِقینَ.»   دعای32 - شمارۀ28

خدایا؛ تو را سپاس می گویم که نعمت های بزرگی بر من بخشیدی و توفیق شکر کردن بر احسانت را به من عطا نمودی. پس بر محمد(ص) و آل او درود فرست؛ و راه رسیدن روزی را بر من آسان و هموار گردان؛ و مرا به قسمت و نصیب خودم در آن چه که تو روزی ام کرده ای، قانع و خشنود ساز، که تو بهترین روزی دهندگان هستی. خدایا، هر چه از عمرم باقی مانده، در راه طاعت و بندگی خودت صرف کن.

«به امید ظهور یگانه مُنجی عالَم»

بی درد ما، که از غم تو راست قامتیم     با این که سرشکستۀ سنگ ملامتیم

بیمارِ عشق می شود آنکس که عاشق است     این رسم عشق، نیست که اکنون سلامتیم

در انتظارِ هرکه به جز تو نشسته ایم     در سردسیرِ هجرِ تو گرمِ اقامتیم

بی شک بدون تو به دَر بسته خورده ایم     امروز، اگر چه همدمِ اشکِ ندامتیم

ما بی تو یا که با تو تفاوت نمی کند     یعنی همیشه شاملِ لطف و کرامتیم

دنیا به لطفِ چشمِ تو پر بود دست ما     گریانِ دست خالیِ روز قیامتیم

 

لطفاً برای مشاهدۀ سایر سفرنامه های من در استان هرمزگان، اینجا را کلیک نمایید.

لطفاً برای مشاهدۀ سایر سفرنامه های من در ایران، اینجا را کلیک نمایید.

برای مشاهدۀ صفحه درباره من، اینجا را کلیک نمایید.