بسم الله الرّحمن الرّحیم

«الَّذِينَ ءَامَنُواْ يُقاَتِلُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ كَفَرُواْ يُقَاتِلُونَ فِى سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقَتِلُواْ أَوْلِيَآءَ الشَّيْطَانِ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفاً.»

کسانی که ایمان واقعی دارند، در راه خدا می جنگند و کسانی که بی دین اند، در راه طاغوت می جنگند. با یاران شیطان بجنگید که پیروزی از آنِ شماست، زیرا نقشه و مکر شیطان، نقش بَرآب و ضعیف است.

سورۀ نساء - آیۀ76

نکاتی اجمالی در مورد آیه:

خداوند در این آیه، براى تشجیع مجاهدین و ترغیب آن ها به مبارزه با دشمن، چنین مى فرماید: «افراد با ایمان، در راه خدا و آن چه به سود بندگان خدا است، پیکار مى کنند، ولى افراد بى ایمان، در راه طاغوت، یعنى قدرت هاى ویران گر مى جنگند.» یعنى در هر حال، زندگى خالى از مبارزه نیست. منتها جمعى در مسیر حق و جمعى در مسیر باطل و شیطان، پیکار می کنند. به دنبال آن مى فرماید: «با یاران شیطان پیکار کنید و از آن ها وحشت نداشته باشید.» طاغوت و قدرت هاى طغیانگر و ظالم، هر چند به ظاهر، بزرگ و قوى جلوه می کنند، اما از درون، زبون و ناتوانند. نباید از ظاهر مجهز و آراستۀ آن ها ترسید، زیرا درون آن ها خالى است و نقشه هاى آن ها، همانند قدرت هایشان، سست و ضعیف است، چرا که متکى به نیروى لایزال الهى نیستند، بلکه متکى به نیروهاى شیطانى مى باشند.

در انتهای آیه نیز می فرماید: «نقشه هاى شیطان سست و ضعیف است.» دلیل این ضعف و ناتوانى روشن است، زیرا از یکسو، افراد با ایمان، در مسیر اهداف و حقایقى گام بر مى دارند که با قانون آفرینش، هماهنگ و هم صدا هستند و رنگ ابدى و جاودانى دارند. آن ها در راه آزاد ساختن انسان ها و از بین بردن مظاهر ظلم و ستم، پیکار مى کنند، در حالى که طرفداران طاغوت، در مسیر استعمار و استثمار بشر و شهوات زودگذرى که اثر آن، ویرانى اجتماع و بر خلاف قانون آفرینش است، تلاش و کوشش مى نمایند. و از سوى دیگر، افراد با ایمان، به اتکاى نیروهاى معنوى، آرامشى دارند که پیروزىِ آن ها را تضمین مى کند و به آن ها قوت مى بخشد، در حالى که افراد بى ایمان، تکیه گاه محکمى ندارند.

پیام های آیه:

لازمۀ ایمان، جهاد با كفار است. «الّذین آمنوا یقاتلون»

جهاد اسلامى، در راه خدا و براى حفظ دین خداست، نه كشورگشایى یا انتقام‏ گیرى. «یقاتلون فى سبیل اللّه»

جامعۀ الهى و غیر الهى را از نوع درگیرى‏ها یشان مى‏ توان شناخت. «فى سبیل اللّه، فى سبیل الطاغوت»

درگیرى و تضاد، همیشه بوده وهست، ولى در چه راهى وبراى چه هدفى؟ «فى سبیل اللّه...»

مثلث كفر، طاغوت وشیطان، اتحاد محكمى دارند. «كفروا، الطاغوت، الشیطان»

گرچه دشمنان، نقشه‏ ها دارند، ولى نترسید، كه نقشه‏ هایشان در برابر ارادۀ خدا، ضعیف است. «انّ كید الشیطان كان ضعیفاً»

پایان خط طاغوت و راه شیطان، ناكامى است. «انّ كید الشیطان كان ضعیفاً»

 

 

تالاب مغویه

شهرستان بندر لنگه - استان هرمزگان

زمان اجرای برنامه: فروردین1396

در حاشیۀ شمالی محور بندر لنگه به پارسیان، تالاب فصلی مغویه قرار گرفته است که فقط در ابتدای بهار، آب در آن جریان دارد. این تالاب، در شمال روستای مغویه، واقع شده است. با توجه به بارش های زیادی که آمده بود، این فرصت را داشتم که از کنار جاده، از طبیعت این تالاب، عکاسی کنم.

طبیعت بندرلنگه


موقعیت تالاب فصلی مغویه بر روی نقشه

طبیعت بندرلنگه



طبیعت بندرلنگه



طبیعت بندر لنگه



طبیعت بندر لنگه



طبیعت بندر لنگه



جاذبه های طبیعی بندرلنگه



جاذبه های طبیعی بندرلنگه



جاذبه های طبیعی بندر لنگه



جاذبه های طبیعی بندر لنگه



جاذبه های گردشگری بندرلنگه



جاذبه های گردشگری بندرلنگه



جاذبه های گردشگری بندر لنگه



جاذبه های گردشگری بندر لنگه



گردشگری بندرلنگه



گردشگری بندرلنگه



گردشگری بندر لنگه



گردشگری بندر لنگه



دیدنی های بندرلنگه



دیدنی های بندرلنگه



دیدنی های بندر لنگه



دیدنی های بندر لنگه



جاهای دیدنی بندرلنگه



جاهای دیدنی بندرلنگه



جاهای دیدنی بندرلنگه



تالاب مغویه



تالاب مغویه



تالاب مغویه



تالاب های استان هرمزگان



تالاب های استان هرمزگان



تالاب های هرمزگان



طبیعت بندر مغویه



طبیعت بندر مغویه



طبیعت روستای مغویه



طبیعت روستای مغویه

جرعه ای از دریا...

أمیرالمؤمنین(علیه السّلام) فرمودند:

«انسان ها سه دسته اند: عاقل، احمق، فاجر.

عاقل و خردمند، کسی است که دین دار باشد و حلم و بردباری، سرشت او باشد. چون از او پرسشی کنند، پاسخ گوید. چون سخن گوید، درست و سنجیده گوید. چون حرفی را گوش دهد، به خاطر بسپارد. در سخن گفتنش، راستگو و صادق باشد و چون کسی به او اعتماد کرد، خیانت نورزد.

احمق و بی خرد کسی است که چون کار خوبی را به یادش آورند، غفلت کند. اگر انسان نابکاری او را از انجام کار خیری باز دارد، بلافاصله دست از کار خیر، بر می دارد. چون او را به یک کار جاهلانه سوق دهند، مرتکب آن می شود و نادانی می کند. چون سخنی را بگوید، دروغ باشد و اگر بخواهند به او آگاهی دهند، نمی فهمد.

فاجر و بدکار کسی است که چون به او امانتی بدهی، خیانت کند. چون هم سخنش شوی، بدنام و تباهت سازد و چون به او اطمینان کنی، خیرخواهت نباشد.»

فرازی از دعای جوشَن کبیر که در آن، خداوند را معرّفی و توصیف می نماید: (کتاب مفاتیحُ الجِنان)

«یا مَن لا یَمنَعُهُ فِعلٌ عَن فِعل»:  ای خدایی که هیچ کاری نمی تواند تو را از انجام کارهای دیگر، باز دارد.

«یا مَن لا یُلهیهِ قَولٌ عَن قَولٍ»:  ای خدایی که هیچ گفتاری نمی تواند تو را نسبت به گفتارهای دیگر، سرگرم کند.

فرازی از کتاب صَحیفۀ سجّادیّه که مناجات امام سجّاد(علیه السّلام) با خداوند می باشد:

«ألّلهُمَّ وَ عَلَیَّ تَبِعاتٌ قَد حَفِظتُهُنَّ، وَ تَبِعاتٌ قَد نَسیتُهُنَّ، وَ کُلُّهُنَّ بِعَینِکَ الَّتی لا تَنامُ، وَ عِلمِکَ الَّذی لا یَنسَی، فَعَوِّض مِنها أهلَها، وَ احطُط عَنّی وِزرَها، وَ خَفِّف عَنّی ثِقلَها، وَ اعصِمنی مِن أن اُقارِفَ مِثلَها.»   دعای31 - شمارۀ18

خدایا، بر ذمۀ من، حقوقی از دیگران است که پاره ای از آن ها را به یاد دارم و پاره ای دیگر را فراموش کرده ام.همۀ این ها در پیش چشم تو حاضر است، چرا که چشم تو هرگز خواب ندارد و در دانسته های تو، فراموشی راهی پیدا نمی کند. پس صاحبان حقوق را به جای من عوض ده و بزه آن را از من دور کن و بار سنگین آن حقوق را بر من سبک گردان و مرا از تکرار چنین کارهایی حفظ کن.

«به امید ظهور یگانه مُنجی عالَم»

به سوی ما بِنما دلبرا نظر، گاهی     به غمزه ای دل دیوانه را بِبَر گاهی

عنایتی نظری گوشه چشمی ای آقا     بر این گدای نشسته به پشتِ در، گاهی

نگویَمَت که همیشه حزینِ هجرانم     ولی صدا زدمت با دو چشم تر، گاهی

نگویمت که مقیمم همیشه در کویَت     نهاده ام به در خانۀ تو سَر، گاهی

فدای سوزِ قنوتِ نمازِ نافله ات     چه می شود که ببینم رُخت سحرگاهی

 

لطفاً برای مشاهدۀ سایر سفرنامه های من در استان هرمزگان، اینجا را کلیک نمایید.

لطفاً برای مشاهدۀ سایر سفرنامه های من در ایران، اینجا را کلیک نمایید.

برای مشاهدۀ صفحه اصلی سایت، اینجا را کلیک نمایید.