بسم الله الرّحمن الرّحیم

«وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَآ ءَاتَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَّهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَّهُمْ سَيُطَوَّقُونَ مَابَخِلُواْ بِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَلِلَّهِ مِيراثُ السَّماواَتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ.»

کسانی که بخل می ورزند و از نعمت هایی که خدا از سرِ لطفش به آن ها داده است، به نیازمندان نمی دهند، خیال نکنند که این کار به نفعشان است؛ اتفاقاً به ضررشان تمام می شود؛ چون در روز قیامت، چیزهایی که نسبت به آن ها بخل ورزیده بودند، طوقِ لعنتی می شود بر گردنشان. آخرِ سر هم، فقط خدا وارث آسمان ها و زمین می باشد و او از کارهایتان، آگاه است.

سورۀ آل عمران - آیۀ180

نکاتی اجمالی در مورد آیه:

آیۀ فوق، سرنوشت بخیلان، در روز رستاخیز را توضیح مى دهد. همان هایی که در جمع آورى و حفظ ثروت، مى کوشند و از انفاق کردن در راه بندگان خدا، خوددارى مى ورزند. گرچه در آیه، نامى از زکات و حقوق واجب مالى، برده نشده ولى در روایات اهل بیت(علیهم السلام) و همچنین در گفتار مفسران، این آیه بیشتر به مانعان زکات، تخصیص داده شده است تا صدقه ها و انفاق های مستحبی.

این آیه، سرنوشت آن ها را در رستاخیز، چنین توصیف مى کند: «به زودى اموالى را که در مورد آن ها بخل ورزیدند، همانند طوقى در گردنشان افکنده مى شود.»

از این جمله استفاده مى شود، اموالى که زکات آن ها پرداخته نشده، و اجتماع، از آن بهره اى نگرفته است و تنها در مسیر هوس هاى فردى و گاهى در مصارف جنون آمیز، به کار گرفته شده، و یا بى دلیل، روى هم انباشته گردیده و هیچ کس از آن استفاده نکرده است، همانند سایر اعمال زشت انسان، در روز رستاخیز، طبق قانون "تجسم اعمال" تجسم مى یابد، و به صورت وسیلۀ عذاب دردناکى، در خواهد آمد. تجسم این گونه اموال، به طوقى که بر گردن مى افتد، اشاره به این حقیقت است که انسان، تمام سنگینى مسئولیت آن ها را تحمل خواهد کرد، بدون این که از آثار آن ها بهره مند گردد. در دنیا نیز اموال سرشارى که به طور جنون آمیزی، جمع آورى و نگهدارى گردد و در خدمت اجتماع نباشد، جز زنجیر و زندان، براى صاحب آن چیزى دَر بَر نخواهد داشت، زیرا مى دانیم، بهره گیرىِ شخصى، از مال و ثروت، حدود معینى دارد و از آن که بگذرد، جز یک نوع اسارت و سنگینى بیهوده، نتیجه اى نخواهد داشت، مگر این که از برکات معنوى آن برخوردار و در مسیر کارهاى مثبت قرار گیرد.

از امام باقر(علیه السّلام) روایت شده: «هر که زکات مال خود را نپردازد، خدا آن مال را به طوق هائى از آتش مبدل مى کند؛ سپس به او گفته مى شود: همان طور که در دنیا به هیچ قیمت، این اموال را از خود دور نمى نمودی، اکنون نیز آن ها را بردار و به گردن خود بیفکن.»

پیام های آیه:

واقع بین باشید واز خیال و گمان های انحرافى دورى كنید. «لایحسبنّ»

مال كه از آنِ تو نیست، پس بخل چرا؟ «اتاهم اللّه من فضله»

سرچشمه بخل، ناآگاهى و تحلیل غلط از خیر و شرّ است. «لایحسبنّ الّذین یبخلون... خیرا لهم بل هو شرّ لهم»

یكى از وظایف انبیا، اصلاح بینش و تفكّر انسان‏هاست. «لایحسبنّ...هو خیرا لهم بل هو شرّ لهم»

حبّ دنیا، شرور را در نزد انسان، خیر جلوه مى ‏دهد. «لا یحسبنّ... هو خیر»

قیامت، صحنۀ ظهور خیر و شرّ واقعى است. «هو شرّ لهم سیطوّقون ما بخلوا»

قیامت، صحنۀ تجسّم عمل است. «سیطوقون ما بخلوا» در حدیث آمده است: هر كس زكات مال خود را ندهد، در قیامت اموالش به صورت مار و طوقى بر گردنش آویخته مى‏ شود.

زمان برپایى قیامت، دور نیست. «سیطوقوّن»

اسیر مال شدن در دنیا، موجب اسارت در آخرت است. «سیطوّقون»

آن چه را در دنیا بخل ورزیده‏ ایم، همان برای ما مایۀ عذاب مى‏شود. «سیطوّقون ما بخلوا»

وارث واقعى همه چیز و همه كس خداست. او نیازمند انفاق ما نیست. پس دستور انفاق، براى سعادت خود ماست. ما با دست خالى آمده‏ایم و با دست خالى مى‏رویم، پس بخل چرا؟ «و للَّه میراث السموات والارض»

 

 

آثار تاریخی روستای زنگارد

بستک - استان هرمزگان

زمان اجرای برنامه: فروردین1396

روستای زنگارد، با ارتفاع 300متر از سطح دریا، در 32کیلومتری شرق بستک، واقع شده است. در اطراف این روستا، تعداد زیادی از برکه های تاریخی به چشم می خورد که این روستا را از سایر روستاهای دیگر منطقه، متمایز کرده است. این برکه های تاریخی، کارکرد آب انبار را دارد و اکنون نیز در فصل پرآب بهار، آب گیری می شود. علاوه بر این برکه های تاریخی، بنای مخروبۀ دیگری هم در حاشیۀ روستا، دیده می شود که گویا سیل های متمادی، جای سالمی برای آن باقی نگذاشته است. هر چند این روستا در منطقۀ گرمسیر قرار دارد، اما طبیعت بهاری آن، با چشم اندازِ مثلثِ کوه و نخل و چمن، شگفت انگیز می شود. من در مسیر بندرعباس به بستک، توقفی در این روستا داشتم و علاوه بر عکاسی، ناهار را نیز در کنار یکی از این برکه های پر آب، صرف کردیم.

روستای چاه بنارد



طبیعت بستک



روستای زنگارد



روستای زنگارد



روستای زنگارد


موقعیت روستای زنگارد بر روی نقشه

روستای زنگارد



روستای زنگارد



طبیعت بستک


طبیعت بسیار زیبای بهاری روستای زنگارد

جاهای دیدنی بستک



جاهای دیدنی بستک



جاهای دیدنی بستک



جاذبه های گردشگری بستک


روستای زنگارد، جلوه ای از طبیعت بستک

جاذبه های گردشگری بستک


برکه های تاریخی روستای زنگارد که در اطراف روستا، دیده می شوند.

جاذبه های گردشگری بستک



برکه های بستک



برکه های بستک



برکه های تاریخی هرمزگان



برکه های تاریخی هرمزگان



برکه های تاریخی هرمزگان



برکه های تاریخی استان هرمزگان



برکه های تاریخی استان هرمزگان



برکه های تاریخی بستک



برکه های تاریخی



برکه های تاریخی



برکه های تاریخی



جاذبه های تاریخی استان هرمزگان



جاذبه های تاریخی استان هرمزگان



جاذبه های تاریخی استان هرمزگان


نمایی از داخل یکی برکه ها

جاذبه های تاریخی بستک



جاذبه های تاریخی بستک



جاذبه های تاریخی بستک



آثار تاریخی بستک


نخلستان های اندکی که در اطراف روستا، قرار دارد.

نخلستان بستک



نخلستان بستک



نخلستان بستک



آثار تاریخی بستک



آثار تاریخی بستک



آثار تاریخی بستک



اماکن گردشگری بستک



اماکن گردشگری بستک



اماکن گردشگری بستک



ارتفاعات بستک



عکاسی از بستک



عکاسی از بستک



عکاسی از بستک



دیدنی های بستک



کوه های بستک


این بنای تاریخی، یکی از آثار باستانی روستای زنگارد، به شمار می رود که قدمت آن، مشخص نمی باشد.

دیدنی های بستک



دیدنی های بستک



آثار باستانی بستک



گردشگری بستک



آثار باستانی بستک



کوه های بستک



آثار باستانی استان هرمزگان



آثار باستانی هرمزگان



گردشگری بستک



گردشگری بستک



گردشگری شهرستان بستک



گردشگری شهرستان بستک



دیدنی های هرمزگان



روستای زنگارد



روستای زنگارد



روستاهای بستک



جاهای دیدنی هرمزگان



جاهای دیدنی استان هرمزگان



جاهای دیدنی استان هرمزگان



روستاگردی در استان هرمزگان



روستاگردی در استان هرمزگان


نمایی از یکی از مساجد قدیمی روستا

مساجد تاریخی بستک



مسجدهای تاریخی بستک



مردم بستک



جاذبه های بستک



جاذبه های بستک

و اما در پایان...

یک جرعه معرفت

شخصی از امام سجاد(علیه السّلام) پرسید: مرا از تمام احکام و شریعت دین، آگاه ساز.

ایشان تمام دین را در سه مسئله خلاصه کردند و فرمودند: «سخن حق؛ قضاوت عادلانه؛ وفای به عهد و پیمان.»

فرازی از دعای جوشَن کبیر که در آن، خداوند را معرّفی و توصیف می نماید: (کتاب مفاتیحُ الجِنان)

«یا مُعینَ الضُّعَفاء»:  ای خدایی که یاور ضُعفا و ناتوان ها هستی.

«یا صاحِبَ الغُرَباء»:  ای خدایی که یاور و همراه غریبان هستی.

فرازی از کتاب صَحیفۀ سجّادیّه که مناجات امام سجّاد(علیه السّلام) با خداوند می باشد:

«فَکَم قَد رَأیتُ یا إلَهی مِن اُناسٍ طَلَبوا العِزَّ بِغَیرِکَ فَذَلّوا وَ راموا الثَّروَةَ مِن سِواکَ فَافتَقَروا، وَ حاوَلوا الإرتِفاعَ فَاتَّضَعوا. فَصَحَّ بِمُعایَنَةِ أمثالِهِم حازِمٌ وَفَّقَهُ اعتِبارُهُ وَ أرشَدَهُ إلَی طَریقِ صَوابِهِ اختیارُهُ. فَأنتَ یا مَولایَ دونَ کُلِّ مَسئولٍ مَوضِعُ مَسألَتی، وَ دونَ کُلِّ مَطلوبٍ إلَیهِ وَلیُّ حاجَتی. أنتَ المَخصوصُ قَبلَ کُلِّ مَدعُوٍّ بِدَعوَتی لا یَشرَکُکَ أحَدٌ فی رَجائی، وَ لا یَتَّفِقُ أحَدٌ مَعَکَ فی دُعائی، وَ لا یَنظِمُهُ وَ إیّاکَ نِدائی.»   دعای28 - شماره های6تا9

ای خدای من؛ چه بسیار دیدم، مردمی که عزت از غیر تو خواستند و ذلیل شدند و مال، از غیر تو طلب کردند و تنگدست شدند، و شأن و مقام رفیع، از غیر تو جویا شدند و پست و خوار گردیدند. پس آدم زیرک، از دیدن این ها، باید بیدار شود و پندی بگیرد که موجب توفیق او شود و او را به راه صواب، راهنمایی کرده و به بینشی صحیح، برساند. پس ای خدای من؛ یگانه مرجع من در هر سؤال و حاجت، تویی و نه دیگری. تو را می خوانم و بس؛ امیدم به توست و کسی را با تو شریک ندانم؛ خواهش من از تو است و تنها تو را ندا و صدا می کنم و غیر تو را با تو نخوانم.

«به امید ظهور یگانه مُنجی عالَم»

سرد است بی حضور نگاهت هوای ما     بغضش گرفته دست قنوت دعای ما

آقای من زمان ظهورت نیامده     یا این که بی اثر شده "آقا بیای" ما؟

وقتی که نیستی به خدا بی حضور تو     هر شب قدم زده غمِ تو پا به پای ما

هر جمعه، چشم ابریِ باران، برای تو     هر جمعه، بغضِ با تو نبودن، برای ما

از هفتۀ بدون تو خیری ندیده ایم     بی تو چه سخت می گذرد روزهای ما

بی اختیار می چکد اشک از، نگاه     وقتی تو را بهانه گرفته صدای ما

 

 

لطفاً برای مشاهدۀ سایر سفرنامه های من در استان هرمزگان، اینجا را کلیک نمایید.

لطفاً برای مشاهدۀ سایر سفرنامه های من در ایران، اینجا را کلیک نمایید.

برای مشاهدۀ صفحه درباره من، اینجا را کلیک نمایید.